1-Forma: A Magyar Nagydíj történéseiről
Marco 2006.08.10. 22:23
Gondolom kivételesen senki nem nyomkodta a gombot a távirányítóján - mondván unalmas a futam - hiszen új győztest avatott a Forma-1-et kedvelő társadalom: Jenson Button is (végre!) feliratkozott a nagydíjat nyerők hosszú sorába.
Piszkáljuk is meg rögtön a brit - a szó szoros értelmében úriember - eddigi pályafutását! 26 évesen jutott fel a dobogó legfelső fokára először, a most is aktív mezőnyből Ralf Schumacher, David Coulthard, Michael Schumacher, Kimi Raikkonen és ezen listát vezető Fernando Alonsónak ez a tett azért előbb sikerült. Ő lett a 94. Grand Prix győztese a szériának, és a jövő nagy kérdése, hogy a Honda partner lesz-e abban, hogy ez a szám novekedjen, vagy megreked ott, ahol Jean Alesi vagy a szintén egy futamgyőzelemmel rendelkező Jarno Trulli tanyázik. Három pole pozíciója mellett összesen 10x indulhatott az első sorból, és ez is összeköti Őt a már említett francia és olasz pilótával.
Hogy mennyire is versenyképtelen csapatoknál szolgált eddig, mi sem mutatja jobban, hogy még versenyben elért leggyorsabb kör egyszer sem szerepelt a neve mellett!
Viszont hogy világbajnoki címre érett - ahogy azt Jackie Stewart már nem először kijelentette - kétségtelen. Más kérdés, hogy Keke Rosbergnek 114, vagy Damon Hillnek 115 futam alatt már világbajnoki címre is futotta.
Összes eddigi elért pontját tekintve a jelenlegi mezőnyből jobban áll nála Fisichella, Ralf Schumacher, Kimi Raikkonen, Fernando Alonso, csapattársa Rubens Barrichello, David Coulthard (akinek jelenlegi 513 pontja Ayrton Senna mögött a 4. helyre elég a mindenkori összesített pontversenyben, viszont 0 a VB címek száma!) és Michael Schumacher.
Hat év alatt igazából eddig egyszer volt megfelelő autó alatta, 2004-ben ám akkor a Ferrari a legmegbízhatóbb volt a mezőnyben, Buttonnak esélye sem volt. Zöldfülű Williams-es éve után, ki emlékszik ma már arra, hogy egykoron még Flavio Briatore feddte, hogy kapja már jobban össze magát, és különben se vegyen óriásjachtot?!
Mióta a BAR-Hondánál versenyez, és megverte a világbajnok és akkor még a BAR-ban résztulajdonos Jacques Villeneuve-öt, a Honda majdnem akkora odaadással dolgozik érte, mint egykoron Sennáért, és az új "Szamurájuk" győzelemre vitte egyik nemzeti kincsüket. És ezen még a két évvel ezelőtti igazolási botránya sem változtatott semmit.
Kérdés, kinek a pályafutását kopírozza Gomb úr: az utolsó angol világbajnok Damon Hill-ét, aki az 1993-as Magyar Nagydíjat követően hirtelen felindulásból még két nagydíjat is megnyert, majd 3 év múlva felért a csúcsra, vagy Alonso lesz a minta, kinek 2003-as magyar diadala után az egyéni vb cím elhódítása (és Michael Schumacher trónfosztása) két év alatt sikerült...
Nelson Piquet 1986 - Junior Piquet 2006-ban nyerte meg ugyanazt a versenyt, igaz más szériában (és akkor még más vonalvezetésű pályán), de az eredmény a tendencia elgondolkodtató. Az ifjú brazil szereplési lehetősége leginkább valami kiscsapatnál lehetséges, papának vannak kapcsolatai Hondánál, várható a legendás Ayrton Senna unokaöccsének Bruno Sennának az első tesztje Gerhard Berger csapatánál, a Scuderia Torro Rosso-nál, és az egykori világbajnok Keke Rosberg fia is folytathatja egyelőre elég halovány szezonját a Williamsben. Tisztára '80-as évek retro korszak, és ha hinni lehet a pletykáknak jön vissza a slick gumi is!
Ha évekbe is telik, de talán sikerül visszahozni a majd 20 évvel ezelőtti versenyek színvonalát Mosley-éknak, pedig elévülhetetlen érdemeket is szereztek az elmúlt években az elkapkodott, néha irracionális döntéseik és szabályalkotásaik miatt.
Kimi Raikkonen és Michael Schumacher. Mivel heteken belül kiderül, hogy együtt versenyeznek-e a Ferrarinál, vagy a finn váltja a hétszeres világbajnokot, érdemes megvizsgálni a hétvégéjüket közelebbről. Vicces, hogy mindketten elkövették a másik egy-egy egetverő múltbéli hibáját, gondolok itt Kimi Vitantonio Liuzzival történt ütközése kapcsán, Schumi 1998-as Spa-i három kerekes bemutatójára miután neki az akkor még McLaren- es Coulthard-ot sikerült megtalálnia. Vagy nézhetjük Schumacher esetét, amint reálisan nézve 2 pontnyi többletért beáldozta az egész hétvégéjét, ugyanúgy ahogy tavaly Kimi sem cserélt időben kereket a Nürnburgringen, ezzel futamgyőzelmét elveszítve. A rajongók persze értetlenkednek az összes eset kapcsán, hiába történt a belga esős eset már 8 éve, de ugyanez volt igazából leolvasható Ross Brawn arcáról is, aki valószínűleg lelkiekben már el is ment a jövő évi fizetett szabadságára...
Fernando Alonsót sokan "Senna-i" magaslatokba helyezték a pályán nyújtott teljesítménye után. Azért ez enyhén szólva is túlzás, ne feledjük, hogy az osztrák Klien aki pont előle indult volna a 13. rajtkockából, végül a boxból indult, és a most is hibátlanul működő Renault-s rajtautomatika hozott rendesen a spanyol konyhájára. De nem lehet amellett a tény előtt elmenni, gyönyörűen autózta körbe a verseny első szakaszában Schumachert, és hagyott faképnél szinte mindenkit. És tényleg a finn balesetét követő Safety Car fázis ha nem lett volna, az egész mezőny kört kapott volna tőle...
Nigel Mansell szelleme viszont kisértett, és csak pár 100 méterrel odébb, de ugyanaz történt, mint 1987-ben: egy kerékanya elszállt, és a világbajnok aspiráns versenyének vége lett...
Szóval öreg motorosokban is szép, vagy kevésbé szép emlékeket idézhetett fel az idei Magyar Nagydíj.
És akkor még az új kelet-európai hősről, a lengyel Robert Kubicáról nem is beszéltünk... de ez már a következő versenyek története, még ha most kizárással is büntették, száraz körülmények között, az időmérőn újoncként 4 tizedet adott a sokkal tapasztaltabb német Nick Heidfeldnek, és ugyan a versenyen esett-kelt, de borzasztóan akart, ezt mindenki láthatta, de végül is Ő befejezte a versenyt, míg az élcsapatok sztárpilótái nem!
|