A Mercedes sokat vr a McLaren MP4/21-tl
Marco 2006.01.24. 16:30
A McLaren motorpartnere, a Mercedes komoly elrelpst vr a csapat j autjtl, melynek fejlesztmunklatai vekre nylnak vissza. A nmet motorgyrt rengeteg idt s munkt fektetett a projectbe, gy nem csoda, hogy sokat vr az j modelltl.
A V10-es erforrsokrl val ttrs a 2.4 literes V8-as egysgek hasznlatra, komoly kihatssal volt a McLaren MP4/21-es kdszmot visel versenygpnek tervezsre. A 2006-os modell elkszletei mr 2004 augusztusban megkezddtek, mikor a McLaren Mercedes elkezdett foglalkozni a 2.4 literes V8-as, kt versenyhtvgs motorokra val ttrs gondolatval.
A szinte a semmibl megtervezett s megptett Mercedes-Benz FO 108S kdszmot visel V8-as egysg – mely 2005. szeptember 13-n kerlt elszr bevetsre Silverstone-ban miutn jnius 15-n indtottk be elszr a prbapadon – a kvetkez megszortsok szerint kerlt kialaktsra:
- 90 fokos hengerszg
- 95 kilogramm maximlis sly
- 98 millimteres maximlis hengertmr
- A motor tmegkzppontjnak meghatrozott pozcija
- Pontosan meghatrozott tvzetek a motor ksztse sorn
„Egy j Forma-1-es versenyaut megtervezse s megptse minden vben ugyanolyan komoly kihvs a csapatok szmra, azonban ez az idei vben bevezetsre kerl szablyok miatt minden eddiginl nagyobb fejtrst okozott a mrnkknek” – mondta Norbert Haug, a Mercedes-Benz sportigazgatja.
„Az j szablyok rtelmben t kellett trnnk a V8-as 2.4 literes erforrsok hasznlatra, gy hatalmas kihvst okozott szmunkra az, miknt fogjuk kompenzlni az ervesztesget az aerodinamikai tulajdonsgok javtsval. Mivel az erforrsok teljestmnye kzel 150 lervel lett kisebb, az aerodinamikai tulajdonsgok optimalizlsval prbltunk meg valamit visszahozni. Clunk az volt, hogy a lgellenllst a lehet legkisebbre cskkentsk, mg a leszortert megtartsuk, vagy tovbb nveljk – mely a jelenlegi megszortsok miatt szinte lehetetlennek tnt.”
„A feladat sszetettsge miatt fontos volt, hogy megfelel idt tltsnk el az adatok analizlsval, mieltt meghozzuk vgs dntsnket – milyen irnyba kezdjk el az j aut fejlesztseit. Boldogok vagyunk, hogy az MP4/21-es a mai nap bemutatkozhatott Barcelonban. A rendelkezsnkre ll adatok alapjn nyugodtan mondhatjuk, minden a legnagyobb rendben van, az aut j alapokon nyugszik.”
„Az j motorunk krlbell 6500 kilomtert teljestett a plyn, mg hozzvetlegesen ennek ktszerest tette meg a brixworth-i, s a stuttgarti gyrban lv prbapadokon. F clunk az, hogy a lehet legjobban felksztsk az j autt a szezonnyit Bahreini Nagydjra. Addig mg hat tesztprogramunk lesz, mely kzel 20 tesztnapot jelent. Ezeknek a javarszn viszont mr kt MP4/21-es kasztnival fogunk dolgozni, gy elgedettek lehetnk. Bzunk benne, hogy legalbb a tavalyi szinten tudjuk majd folytatni az idei vet.”
A tervezcsapat 2004 oktberben kezdte meg a kutatmunkt, gy volt idejk felismerni, hogy a ksbb letbelp szablyok miatt lehetsgk nylik arra, hogy tbb terleten – mint pldul a htrendszer, az olajfogyaszts, s az zemanyag ellts – fejldst tudjanak elrni.
„A McLaren Mercedes istll sszes dolgozja izgatottan vrja az elttnk ll idnyt. A mai nap roppant fontos szmunkra, hiszen megkezdtk az j aut tesztelst a spanyolorszgi Barcelonban” – mondta a csapat gyvezet igazgatja, Martin Whitmarsh.
„Szent meggyzdsnk, hogy az j aut teljestmnye kimagasl lesz, klnsen a tavalyi vet kveten, mikor fantasztikusan szerepeltnk a bajnoksgban. Az MP4/21-es project munklatai mr j ideje zajlanak, s mivel mindenki a lehet legjobb tudst adta, magabiztosan vrjuk az idei szezont.”
„Mg nagyon az elejn vagyunk, de az elkvetkezend hetekben egy tfog tesztprogramot hajtunk majd vgre. Kemny hnapok eltt llunk, gy mindenkinek csakis a sajt munkjra kell sszpontostania. Nem lesz egyszer a felkszls, igen fesztett a munkatemp, de partnereink segtsgvel gy vlem, a szezonnyit Bahreini Nagydjra megrkez tovbbfejlesztett aerodinamikai csomagunkkal minden gond nlkl fel tudunk kszlni.”
|